Sitede Ara

Tıkayıcı Uyku Apne Sendromu (OSAS)

Horluyor musunuz? Uykuda nefesiniz duruyor mu? Uykuda boğulur gibi oluyor musunuz? Nefes darlığı hissiyle uyanıyor musunuz? Uykunuzu alamadan mı uyanıyorsunuz? Sabahları ağız kuruluğu, boğazınızda rahatsızlık hissediyor musunuz? Gece sık tuvalete gidiyor musunuz? Gün içinde uykunuz geliyor mu? Sürekli yorgun mu hissediyorsunuz? konsantrasyon güçlüğü çekiyor musunuz? Dikkat! Tıkayıcı Uyku Apne Sendromu (Osas) Hastası olabilirsiniz.

Uyku Apne Sendromu

Uykuda aşırı horlama, yeterli ve rahat soluyamama, hatta zaman zaman nefes durması sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır.

Yaklaşık her 100 kişiden 5-9'unda uykuda nefes durması görülür. Horlama (Uyku Apne Sendromu) ciddi sağlık problemlerine yol açabilmektedir.

  • Unutkanlık, dikkat eksikliği
  • Yüksek tansiyon
  • Kalp krizi
  • Kalp ritm bozukluğu
  • Beyin damarında tıkanıklık sonucu felç
  • Şeker hastalığı kontrolünün zorlaşması
  • Cinsel performansta azalma
  • Araba kullanırken veya dikkat gerektiren iş yaparken uyuklama sonucunda trafik ve iş kazaları

Uyku Apne Sendromu Kimlerde Sık Görülür?

  • Erkeklerde (menopoz sonrası eşitlenir)
  • İleri yaşlarda (40-60)
  • Kilo fazlalığı olanlarda
  • Boyun çevresi kalın olanlarda
  • Sigara içenlerde
  • Alkol kullananlarda
  • Sakinleştirici, antidepresan, uyku ilacı vb. kullananlarda
  • Burun veya boğazında nefes almayı zorlaştırıcı bir durum bulunanlarda (burun kemiği eğriliği, iri bademcik ve adenoid vb.)

Uyku Apne Sendromu Tanısı Nasıl Konur?

  • Uyku laboratuarında bir gece uyku çalışması (polisomnografi) yapılarak tanı konur.
  • Uyku çalışması (polisomnografi) sırasında vücudunuza yapıştırılan elektrotlar sayesinde uyku durumunuzu ve nefes alışverişinizi, kalbinizin ritmini, kan oksijen düzeyinizi izleyen cihazlar sayesinde uykunuzda gelişen anormallikler izlenir.
  • Özel olarak geliştirilmiş bilgisayar programları kullanılarak elde edilen veriler analiz edilir ve bir yandan tanı konurken bir yandan da tedavi seçenekleri belirlenir.

Uyku Apne Sendromu Nasıl Tedavi Edilir?

  • Kilo vermek yarar sağlayabilir.
  • Akşam saatlerinde alkol alınmamalıdır.
  • Uyku ilacı kullanılıyorsa uykuda solunumu etkilemeyenler kullanılmalıdır.
  • Cerrahi olarak düzeltilebilecek bozukluklar tedavi edilir.
  • Uyurken horlamayı azaltıcı pozisyon alınır.
  • Ağız içi cihazlar denenebilir.
  • Uykuda havayolunu açık tutan hava basıncı uygulaması (CPAP) yapılabilir.

Kaliteli Bir Uyku İçin

  • Dinç ve sağlıklı hissetmeye yetecek kadar uyuyunuz.
  • Uyku zamanını düzenli tutmaya çalışınız, hafta sonları da dahil olmak üzere her sabah aynı saatte uyanınız.
  • Uyumak için aşırı efor sarfetmeyiniz. Uykunuz geldiğinde yatağınıza gidip, 20 dakika içinde uyuyamadığınız takdirde yatağınızdan çıkıp başka bir odaya geçiniz. Sadece uykunuz geldiğinde tekrar yatağınıza geri dönünüz.
  • Tercihen yatağa gitmeden 4-5 saat önce sabah veya öğleden sonra düzenli egzersiz yapınız.
  • Öğle yemeğinden sonra yatıncaya kadar kafeinli içeceklerden uzak durunuz.
  • Alkol - özellikle yatmaya yakın saatlerde - kullanmayınız.
  • Sigara içmeyiniz, bırakamıyorsak geceleri içmeyiniz.
  • Aç olarak uyumayınız, hafif şekilde atıştırınız.
  • Yatak odasındaki ses, ısı, ışık gibi uykunuzu etkileyecek çevresel faktörleri uygun hale getiriniz.
  • Endişe ve sıkıntılarınızı gece yatağınızda düşünmeyiniz.
  • Yatağınızı özellikle uyumak için kullanınız, yatağınızda kitap okumayınız, televizyon seyretmeyiniz.
  • Gün boyunca kestirmeyiniz, uyuklamayınız.