Sitede Ara

Özellikle ofis çalışanlarının sıklıkla yaşadığı duruş bozuklukları tahmin edilenden daha ağır sonuçlar doğurabiliyor. Çözümü ise basit, doğru duruş ve egzersiz.


Sanki bütün dünya sırtımda, ‘Başım vücuduma ağır geliyor’ gibi şikâyetleri son yıllarda çok sık duymaya başladık. Uzun süre oturarak yapılan masa başı işler, sanayi işçilerinin çalışma koşulları, bilgisayar başında geçen saatler ve uzun süre yapılan aşırı ev temizliği gibi birçok sebep süreç içerisinde duruş bozukluğuna sebep oluyor. Hele bir de hayatımıza bir türlü giremeyen egzersiz ve spor alışkanlığı da işin içinde olunca sonuç kaçınılmaz bir şekilde ‘duruş bozukluğu ve ağrılar’ oluyor. Medipol Üniversitesi Hastanesi hekimlerinden Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon/ Algoloji Uzmanı Doç. Dr. Engin Çakar, duruş bozuklukları hakkında bilgi verdi.

Kişiler daha çok ofis hayatında olmak üzere duruşla ilgili birtakım sıkıntılar yaşıyor. Normal duruş nasıl olmalıdır?
Kelime anlamı olarak vücut kısımlarının birbirine göre aldığı düzene postür yani duruş diyoruz. Postür iyi ya da kötü olabilir. İyi postür şöyle tanımlanabilir; Ayakta iken baş dik, gözler tam karşıya bakacak şekilde, kulaklar omuz hizasında, göğüs ve omuzlar dik, karın düz, bel ve boyun çukurlukları ne fazla ne az olarak şekilde tanımlanabilir. Otururken de baş dik omuzlar ve göğüs dik, boyun çukuru ve sırt dışa kavsi normal sınırlarda olmalıdır. Bilgisayar ekranının üst kenarı tam göz hizasında olmalıdır. Duruş bozukluklarının sebeplerinden bahseder misiniz? Oturuş bozuklukları, iş yerinde uygun olmayan duruş ve oturma şekli ve süresi, ağır ve uygunsuz takılan sırt çantaları, özellikle kız çocuklarında ergenlikte vücuttaki değişiklikleri gizleme isteğiyle yanlış duruş, düzenli spor alışkanlığının olmaması, ruhsal stres, gelişimsel omurga hastalıkları ve kadınlarda büyük göğüs ve bunu destekleyecek güçte kas yapısının olmaması başlıca sebepler arasında sayılabilir.

DÜZENLİ EGZERSİZ ŞART
En sık görülen duruş bozuklukları nelerdir?
Skolyoz
: Önden veya arkadan bakıldığında omurgada yanlara doğru eğiklik olmasıdır. Normalde böyle bir eğiklik yoktur. Skolyoz doğuştan, çocukluk çağında, orta yaş ve yaşlılıkta olabilir. Ancak bebeklik ve çocukluk döneminde saptanan skolyoz tedavi edilebilir ve ilerlemesi önlenebilir olduğundan oldukça önemlidir. Günümüzde çocukların uzun saatler süren okul ve ders yükü olması ve saatlerce oturmaları ile sportif aktivitelere yeterince zaman ayrılamaması en büyük risklerdendir. Herkes çocuğunda veya kendisinde bir ayna karşısında skolyoz olup olmadığını taramalı ve şüpheli durumlarda hekime başvurmalıdır. Belirtileri ise, omuz ve kalça seviyelerinde eşitsizlik, kollar ve vücut arasındaki mesafenin iki taraflı olarak farklı olması, baş ve vücut düzleminde doğrusal düzlemin bozulması, bir taraf kol veya bacağın daha uzun gibi durması, elbise veya pantolon boylarında eşitsizlik, göğüs seviyelerinde eşitsizlik veya arkadan bakıldığında bir kürek kemiğinin tümsek görünmesidir.
Düşük omuz duruşu: Sıklıkla sırt ve boyun kaslarının güçsüzlüğünden kaynaklı omuzların öne doğru eğimli ve düşük duruşudur. Sırt ağrılarının ve bölgesel kas romatizması olan miyofasiyal ağrı sendromunun en sık sebeplerindendir.
Boyun ve belde düzleşme veya aşırı çukurlaşma: Boyun ve beldeki normal çukurluğun artması veya azalmasıdır. Karın, bel, sırt bölgesi kasları ve bağlarındaki dengesizlik ve güçsüzlüğe bağlı oluşur. Sonuç olarak başa ve kollara yayılan boyun sırt ağrıları ve kalça ile ayaklara yayılan bel ağrısına sebep olabilir.
Kifoz (Artmış kambur): Toplumda kamburluk olarak bilinen hastalıktır. Normalde olan sırttaki hafif kavisin artmasıdır. Sıklıkla oturma bozuklukları, bel- göğüs kafesi ve sırt kasları arasındaki dengesiz güç dağılımı, sırt kaslarında zayıflık, büyük göğüs, gelişme çağındaki kız çocuklarında göğüslerin çıkması döneminde öne eğilerek oturma, omurga kırıkları, ankilozan spondilit gibi iltihaplı omurga romatizmal hastalıkları nedenli gelişebilir. Dış görüntünün bozulmasının yanı sıra sırt ağrıları ve boyun-ense, göğüs kafesi bölgesinden geçen damar sinirlerin sıkışması ile enseden başa ve kollara yayılan şiddetli ağrılara sebep olabilir.
Duruş bozukluğunu önlemek veya düzeltmek için neler yapılmalı? Öncelikli olarak çocukluk çağında doğru duruş hakkında çocuklara bilgi ve eğitim verilmesi oldukça önemli. Ofis çalışanlarının oturma ve çalışma mekânını doğru düzenlenmesi gerekir. Duruş bozukluğunun tespiti ve kişiye özel doğru egzersiz programının belirlenmesi ve düzenli egzersizlerin yapılması tavsiyelerimiz arasında.