Sitede Ara

Migren için alınması gereken önlemler

{%= Faq.Title %}
Baş ağrısı dediğimizde aklımıza ilk migren geliyor. Yüksek ışık ve yüksek şiddetli sesle beraber özellikle beraber bu baş ağrısı ortaya çıkıyor. Bilgisayar başında fazla vakit geçirmek, aşırı yorgunluk, uykusuzluk, uyku düzeninin bozulması ve aynı zamanda da öğünlerin atlanması, uzun süren açlıklar da baş ağrılarıyla beraber migreni ortaya çıkarıyor.
Bu hastalık en çok mükemmeliyetçi kadınlarda görülüyor
Baş ağrısı dediğimizde aklımıza ilk migren geliyor. Yüksek ışık ve yüksek şiddetli sesle beraber özellikle beraber bu baş ağrısı ortaya çıkıyor. Bilgisayar başında fazla vakit geçirmek, aşırı yorgunluk, uykusuzluk, uyku düzeninin bozulması ve aynı zamanda da öğünlerin atlanması, uzun süren açlıklar da baş ağrılarıyla beraber migreni ortaya çıkarıyor. Sadece baş ağrısı yaptığı bilinen migrenin özellikle baş dönmesi ve dengesizlik yaptığını da bilmek gerektiğini belirten Medipol Üniversitesi Hastanesi KBB ve Baş Boyun Cerrahisi Uzmanları, “ Migrene bağlı olarak ortaya çıkan baş dönmesi, yönetici, bankacı gibi yoğun stres altında çalışan mükemmeliyetçi kadınların hastalığı. ” diyor.
Bu belirtilere dikkat
Migrene bağlı baş dönmesi “iç kulak migreni” olarak adlandırılıyor. İç kulak migreni çok bilinen bir durum değil. Çünkü tanısını koymak kolay olmuyor. Tanısını koyabilmek için hastalığı iyi sorgulamak gerekiyor. İç kulaktaki denge sistemi bozukluklarına sebep olabilen bu durum, migren hastalarının %40’ında rastlanabiliyor.  Özellikle vertigo ataklarıyla ortaya çıkan baş dönmesi, saatler ve günlerce devam edebileceği gibi, 15-20 güne kadar uzayabilecek şekilde dengesizlik hissiyle devam edebiliyor. Beraberinde yorgunluk, konsantrasyon eksikliği, işe odaklanamama durumları da oluyor. Özellikle bilgisayar başında vakit geçirirken beyaz ekranlarda yazıyı okumakta zorluk çekilebiliyor. Migrene bağlı baş dönmesinin önemli özeliklerinden biri de hareketle ortaya çıkması. Başı sağa sola çevirmek ve ani yatıp kalkmakla ortaya çıkan baş dönmeleri ve denge bozukları ortaya çıkabiliyor. Bununla beraber kas spazmına bağlı olarak boyun ağrısı da görülebiliyor.
Migren sadece baş ağrısıyla ortaya çıkmıyor
Baş ağrısı olmayan, sadece baş dönmesiyle ortaya çıkan migrenler de olabiliyor. Sadece baş dönmesi yaşayan kişiler alışveriş merkezlerine girdiği zaman denge bozukluğu yaşar, arabanın arka koltuğuna oturduğunda gazete, kitap vb. okuyamaz ve bunun sonucunda baş dönmesi, mide bulantısı yaşar. Aynı zamanda çocukluk çağında gece yattığı zaman eşyaların hareket ettiğini görme, migrenin çocukluk çağında da oldukça önemli.
Beslenme alışkanlıkları migreni tetikliyor
Taze sebze ve meyve tüketen insanlarda migren atakları daha az karşılaşılıyor. Küflü peynir, mayalı yiyecekler. Kuru erik, kuru incir, kuru üzüm, kuruyemiş gibi beklemiş gıdaları ve sosis, salam, sucuk gibi beklemiş tütsülü yiyecekleri fazla tüketenlerde de migren ataklarını fazla olduğu görülüyor. Çünkü bu gıdaların içinde glutamat adı verilen bir madde bulunuyor ve bu madde migren ataklarına sebep oluyor. Bu yüzden migren hastalarına, taze meyve sebze yemeleri konusunda uyarılarda bulunuyoruz. Bütün yiyecekleri dengeli bir şekilde almak gerekiyor.
Tanı hastalara soru sorarak konuyor
Hastalığın tanısı, hastalara soru sorarak konuyor. Denge ile ilgili aletlerle 3-4 saate kadar süren testlere tabi tutuluyor. Burada önemli bulgular elde ettiğimiz hastalar oluyor. Bazen de bulguları elde edemediğimiz baş dönmesi, denge bozukluğu olan ve sorgulandığı zaman migren olduğu ortaya çıkan hastalar da oluyor. Bu yüzden migrene bağlı baş dönmesin tanısını koymak kolay olmuyor.
Migren için alınması gereken önlemler
- Stresten önemli ölçüde uzak durun
- Uyku düzeni çok önemli.  7-9 saat arasındaki sağlıklı bir uyku yeterli oluyor. Daha fazla ya da daha az uyumak da migren ataklarına sebep oluyor.
- Kafein içeren gıdalar ve fazla çay tüketiminden de mümkün olduğunca kaçının.
- Tuzdan kaçının. Bol sıvı, taze meyve ve sebze, taze balık, et tüketin ve dengeli beslenin.
- Bilgisayar başında fazla vakit geçirmek zorunda kalıyorsanız, belirli aralıklarla mola verip bilgisayardan uzaklaşın.
- Günde 2-2,5 litre su tüketin.
- Düzenli spor yapın. Ancak ağır efor gerektiren sporlar da migren ataklarına neden olur. Bu yüzden hafif tempolu koşu ya da yürüyüş yapın.
Bazen sadece gıda alımına, uyku düzenine, kişinin gündelik hayatına dikkat etmesi yetmiyor, beraberinde gerekli durumlarda ilaç tedavisine başlamak gerekiyor. Aynı zamanda denge adaptasyonuna yönelik egzersiz tedavileri uygulanabiliyor. Bunlara rağmen engellenemiyorsa bir uzman hekime danışmak gerekiyor.